Biçimsellik
söz konusu olunca bu bir nevi karşı duruş olarak kendini göstermiştir.
Biçimsellik daha sonra deneysellik adı altında şiiri masaya yatırarak farklı
şekillerde ürünler çıkartılma çalışılmıştır. Görsel şiir ya da bizim anlatmaya
çalıştığımız şekliyle deneysel şiir Türkiye’de çok fazla ilgi görmeyen bir
türdür. Üzerinde çalışmaların yapılmaması, pek durulmaması onu birkaç
temsilcinin elinde yapıla gelen bir tür olarak kalmasına neden olmuştur.
İçerik mi
önce gelir, biçim mi tartışmalarına girmeden şiir üzerine yapılmış her tür
çalışma önemlidir. Şiirin ufku ve şiirin geleceği açısından yapılan çalışmalar
şiirin daha sağlam bir zemine oturtulmasını sağlayacaktır.
Yusuf Bal
Şiirindeki Anlamlar
"adınla sana seslenip, çağırıyorum seni müberra
sana söylenen türkülerin sesini duyup gel hadi
kanatlanırken ruhlar ötesi bir alemin seyrine gel" (syf 11)
Şair kimdir
dediklerinde sağına soluna bakmadan: uykusu kaçmış adamdır demek yanıltıcı
olmaz. Bu yüzden şairler gecenin karanlığından beslenen yanlarına hüzünlü
yarınlar iliştiren kimi zaman takıntılı bir biçimde, kimi zaman asabi, kimi
zaman dünyaya meydan okuyabilen, doğruları olan ve bu doğrularını en müsait
mısrada çekinmeden söyleyebilen, söylediğinin de altını çizen, bunu günde belki
kırk defa kelimelere çarpa çarpa büyüten kişidir.
Kelimeler
şiirin temelidir. Bu temel üzerinden hareket eden şairler seçtikleri kelimelere
istedikleri biçimi vererek, istedikleri yerin toprağıyla, suyuyla, havasıyla
kararak şiirlerini inşa ederler. Bunda şairin yaşadığı kültürel havzanın üst
düzeyde önemi vardır. Yani şair nerede soluyorsa oranın kelimelerini temel
alarak şiirini inşa eder.
Kelimelerle yapılan şekillerle anlamda kendini farklı olarak vermektedir. Şiirde Biçimin Matematiksel İfadesi veya Yusuf Bal’ın Ücraişlem’leri yazısında Mehmet Yılmaz’ın da dediği gibi: “Anlamın ihmal edilemeyeceğini, ihmal edilmemesi gerektiğini İkinci Yeni şiiri acı tatlı bütün yönleriyle Türk şiirine göstermiştir. İç içe geçmiş olan biçim ile içerik arasındaki dengenin bozulması demek o şiirin estetik ve ideolojik işlev noktasında kuruluğa, yapaylığa düşmesi anlamını taşıyacaktır.
Her şair
kendi yeniliği ile edebiyat dünyasına gelmelidir. Yenilik, geleneğin
koparılamayan damarlarından süt emmiş şairin, duygu ve düşünce yapısını,
karakterini yaşadığı zaman dilimine göre yorumlamasıdır.” (bknz : AYRAÇ Aylık Kitap Tahlili
ve Eleştiri Dergisi, Sayı 31 / Mayıs 2012)
Deneysel şiirde biçimselliğin ön planda olduğunu söylemiştik. Fakat Yusuf Bal’ın Ötüken Yayınlarından çıkan Ücra işlem kitabında anlamın da, biçimselliğin de aynı derecede işlenip bu ikisini başarılı bir şekilde işlediği gözlemlenebilir. Şiirlerindeki seslerin hüzne değen yanları olması nedeniyle lirik ifadelerin altını çizmeniz önerilir.
“geçmişten kalan bir alışkanlıkla
duruyorum
sen dudaklarına kırmızılar giyerken
kirpiklerine kömür gibi sürüyorum
kendimi”(syf 34)
“şeyhine çiçek arayan müridin
elleriydim
bağışla dedim, bağışla; o’nu
anıyordu her bitki, elimi uzattığımda”(syf40)
Ara ara
şaşırtan, ara ara hüzünlendiren, ara ara duraksatıp düşündüren şiirleriyle
Yusuf Bal okunup üzerinde konuşulacak şiirler yazmıştır. Fakat eserdeki kimi deneysel
şiirin nasıl okunacağını bilemediğimiz için ara ara sıkıntı çeksek de bu sorunu
“kendinizce bir okumayla” ister aşağdan yukarı, ister yukardan aşağı yaparak
çözebilirsiniz.
Kaynak:
http://www.on5yirmi5.com/genc/yazar/bilal-can/siirin-gorselligi-ve-akilda-kalici.i93730.html
http://www.on5yirmi5.com/genc/yazar/bilal-can/siirin-gorselligi-ve-akilda-kalici.i93730.html
1 yorum:
sizden bana genelde bu tür bilgilendirme notları geliyor,çok takip edemiyorum,ama şiirlerinizi şiir akademisinden biliyorum,ama şunu söylemeliyim deneysel şiir açısından çok değerli çalışmalar yapmışsınız tebrik ediyorum ama benim üzerinde durduğum elbette deysel şiir açısından kullandığınız biçimin dışında sözcüklerin metaforik değerleri çok sağlam söyleyiş oluşturmuşsunuz hüznü iliklerimize kadar sızan bu acının trawmatik yoğunluğu ancak bu kadar yetkince verilebilirdi ... söylenecek bir şey var o da şair kimliğinizin yetkinliği yol almaya devam ediyor bu da ,biz okurlar için yusuf bal isminin gelecekte duyacağımız köklü bir şair olarak anılacağının kanıtlarını taşıyor...en azından bu izler bizi gelecekte kökünü kendisinden alan bir şairin doğduğu noktasında heyecanlandırıyor yolunuz açık kaleminiz daim adınız kalıcı olsunnda sz bi
Yorum Gönder